Vala pedig mintegy hat óra, és sötétség lőn az egész tartományban mind kilenc órakorig.
És kiáltván Jézus nagy szóval, monda: Atyám, a te kezeidbe teszem le az én lelkemet. És ezeket mondván, meghala.
És az egész sokaság, mely e dolognak látására ment oda, látván azokat, amik történtek, mellét verve megtére.
Az ő ismerősei pedig mind, és az asszonyok, akik Galileából követék őt, távol állának, nézvén ezeket.
Ki nem vala részes azoknak tanácsában és cselekedetében, Arimathiából, a zsidók városából való, ki maga is várja vala az Istennek országát;
És levévén azt, begöngyölé azt gyolcsba, és helyhezteté azt egy sziklába vágott sírboltba, melyben még senki sem feküdt.
MS Mester: Kálvária, 1506 körül (Esztergom, Keresztény Múzeum) |
MS Mester Kálvária-képe a Keresztre feszítés egyik legismertebb ábrázolása és az egyik legérzékletesebb is. Az egykori selmecbányai Mária-templom táblája a néző számára is átélhetővé teszi a Biblia történéseit. Krisztus arca a központ: nem csak a testi, hanem a lelki szenvedés is benne van. A hagyománynak megfelelően a kereszt jobb oldalán Krisztus szerettei (a vörös ruhás János támogatja Máriát), balján pedig az ellenségei vannak. Mivel a selmecbányai oltár 1506 környékén készült, Krisztus ellenségei törökös ruhát viselnek - a magyaroknak ők voltak "az Ellenség" a 16. század elején. Az egyik római katona rámutat Krisztusra, mert felismeri benne Isten fiát. Alul, a kereszt tövében a koponya a Golgotára utal. A kereszt tetején pedig az I.N.R.I felirat olvasható (Iesus Nasarenus, Rex Judaeorum), amit Pilátus íratott fel. A háttérben a sziklákra épített templom Krisztus tanítását, az új egyházat jelképezi, az aranyozott háttér pedig az örökkévalóság szimbóluma.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése