Festőcske

Pinturicchio: Enea Silvio bemutatja egymásnak III. Frigyest és Portugál Eleonórát 

Egy reggeli rádióadás eszembe juttatta egyik olaszországi utazásomat. A nosztalgikus hangulat révén került a képbe Pinturicchio a kis termete miatt Festőcske néven ismertté vált művész. És hogy a személyét összekössük az egyik legszebb, leghangulatosabb olasz várossal, Sienával, a mai bejegyzés témája a Piccolomini-könyvtár egyik freskója lesz.


Siena, dóm, Piccolomini-könyvtár

Francesco Todeschini Piccolomini bíboros, Siena későbbi püspöke, aki majd III. Pius néven lép a pápai trónra 1502-ben adott megbízást Pinturicchio-nak a sienai dómhoz kapcsolódó könyvtár kifestésére. A bíboros nagybátyja, II. Pius pápa értékes kéziratait és könyveit őrizte a teremben, és a dekoráció is a nagy előd életének jeleneteit ábrázolja.

Siena, dóm, Piccolomini-könyvtár

Ezek közül az egyik kedvencem az a jelenet, amikor Enea Silvio (a későbbi II. Pius, a megrendelő nagybátyja) sienai püspökként összehozza III. Frigyes német-római császárt és Portugál Eleonórát. Pinturicchio képének előterében magát az esküvőt láthatjuk, amikor Frigyes (1452. február 24-én) Sienában fogadja jegyesét a 2. és a 3. városkapu között. 

Pinturicchio: Enea Silvio bemutatja egymásnak III. Frigyest és Portugál Eleonórát

A háttérben a sienai dóm jól felismerhető, mellette az új (azóta félbemaradt) katedrális oldalfalait is láthatjuk. A középteret egy oszlop határozza meg, amit a város vezetése állíttatott a menyasszony tiszteletére annak címereivel - az oszlop a mai napig áll a Porta Camollia előtt. A figurák között sienai polgárokat láthatunk, akiket portrészerűen festett meg Pinturicchio, és a korabeli feljegyzések alapján azonosítani is lehet őket. A német küldöttség tagjai azonban valószínűleg nem portréábrázolások.

Pinturicchio: Enea Silvio bemutatja egymásnak III. Frigyest és Portugál Eleonórát, részlet

Pinturicchio: Enea Silvio bemutatja egymásnak III. Frigyest és Portugál Eleonórát, részlet

Pinturicchio Perugino műhelyében tanult, ahogy Raffaello is. A kettejük festészetében sok párhuzamot fel lehet fedezni. A fiatal Raffaello sok korai művén alkalmazta azt a kompozíciós megoldást, amit itt is láthatunk. (Egyes kutatások szerint ennek a Pinturicchio által festett jelenetnek is Raffaello egyik rajza az alapja.) Peruginoéknál bevett szokás volt az előtérben szinte frízszerűen egymás mellett felsorakoztatni az alakokat, a háttérben pedig architektúrát festeni.

Pietro Perugino: Krisztus átadja a kulcsokat Péternek, Vatikán, Sixtus-kápolna

Raffaello Santi: Mária eljegyzése (Milano, Brera)

Érdemes még a jelenetet keretelő festett architektúrára is figyelni: a pillérek felületét hihetetlen fantáziadús groteszk minta díszíti. Pinturiccho-ra jól rá lehet kattanni, csak győzze az ember!