Még mindig Festőcske

Pinturicchio legszebb Madonnája kétség kívül a perugiai Santa Maria dei Fossi-templom középső tábláján lévő trónoló Mária-kép. Igazi anyaként óvón nézi gyermekét, aki ölében ül. A kis Jézus tekintete azonban a gyermek keresztelő Szent Jánosra irányul. János egy keresztet ad át Jézusnak, hiszen ő az előfutára a kereszténységnek, de az igazi keresztet majd Krisztus fogja cipelni. A díszes boton mondatszalag: "Íme az Isten báránya". Minden apró részlet gyönyörű: az aranyozott ruhaszegélyek, a redőződő drapériák, a drágakő-berakásos elemek, Mária trónjának groteszk díszítése, a tekintetek lágyság, a mozdulatos finomsága. Megmosolyogtató és kedves részlet, ahogy János alázatosan közeledik a trónhoz, rálép Mária ruhájára.

Trónoló Mária, részlet, Santa Maria dei Fossi-templom főoltára, Perugia, 1496-98

Trónoló Mária, részlet, Santa Maria dei Fossi-templom főoltára, Perugia, 1496-98

Annyira szép ez az oltárkép, nem bírok vele betelni! Az még hagyján, hogy valaki ilyen aprólékosan megfesti a témát, de Pinturicchio hihetetlen fantáziával egészítette ki. A festett trón is kész műalkotás: az antik elemek a keresztény motívumokkal vannak ötvözve, keveréklények, vázák, gyertyatartók, pávák, maszk. A félköríves lezárás első ránézésre furcsa lehet, de a visszahajló "fülek" Mária jelképére, a kagylóra utalnak. Mert ahogy a kagylóban is külső beavatkozás nélkül alakul ki a kincs, az igazgyönygy, úgy Máriában is szeplőtelen módon fogan meg a Megváltó.

Santa Maria dei Fossi-templom főoltára, Perugia, 1496-98, 512x314 cm 

Maga az oltár is döbbenetesen jó. Egy komplett architektúra fogja közre a táblákat. Az alsó rész az antik diadalív-motívumra emlékeztet, az egész egyben pedig egy reneszánsz templomhomlokzat benyomását kelti. Hasonlít például Leon Battista Alberti firenzei homlokzatához, amit a Santa Maria Novella-templomhoz tervezett. 

Santa Maria Novella, homlokzat: Leon Battaista Alberti, Firenze

Vannak ám még csodálatos Mária-ábrázolások Pinturicchio-tól!

Pinturicchio: Madonna az író gyermekkel, 1494-98, 61 x 41,6 cm, Philadelphia, Museum of Art

A képet valószínűleg egy család rendelte meg magáncélokra. Mária egy zsámolyon ül, kezében egy könyvet tart, amibe Jézus ír. A gyermek ruháját valószínűleg késő-bizánci mozaikok ihlették, amiket Pinturicchio Rómában láthatott. A táj háttérben a Menekülés Egyiptomba jelenet is feltűnik. Kompozíciós szempontból két szimmetrikusan állított fa határozza meg a hátteret, az egyik pálmafa, ami a mártíromság jelképe. Egy város is feltűnik, a házai gyönyörűen vannak megfestve. A sziklás hegyek a levegőperspektíva szabályai szerint már kékes-szürkés színűek. Az apró részletekre is érdemes odafigyelni: a sámli, amin Jézus áll, Mária ruhájának szegélye, a leheletvékony fátyol, ami összetartja a köpenyét, az arcon pedig a Leonardo-féle sfumato is felismerhető.

Pinturicchio: Madonna olvasó gyermekével, 1494-98,  33,7 x 25,4 cm, Raleigh, North Carolina Museum of Art
Van egy "párja" is: a Madonna olvasó gyermekével. Mária itt ránk, nézőkre tekint, így közvetlenebb hatást ér el vele Pinturicchio. A ruhák itt is szépen és aprólékosan vannak megfestve, a háttérben pedig ugyancsak egy már-már túlzottan gazdag és változatos növényvilágú tájat láthatunk.