Az éhezők viadala

Múlt hét szerda óta tart a böjti időszak, ami azon túl, hogy egy valláshoz kapcsolódó szokás, a szervezet tél végi megtisztításának ősrégi hagyományát is idézi. A nehéz, tápláló téli ételek és a mozgásszegény életmód után szüksége van a testünknek a megújulásra. A farsangi időszak végét jelentő húshagyó kedd és a hamvazószerda után veszi kezdetét a 40 napos böjt, amit azért a régi népszokás szerint torkos csütörtökön egy "pillanatra" felfüggesztettek, hogy az összes maradék ételt elfogyasszák. A böjt tradicionálisan a hús nélkülözését jelenti, de sokféle képpen lehet böjtölni. Én például vegetáriánus vagyok, így a húsról való "lemondás" nekem nem 40, hanem 365 napig tart. A böjt szerintem elsősorban egy szervezettisztító akaraterő-próba, amibe személyes vállalások is beleférnek. Ma már sokan a cukor elhagyásával, a pékáru nélkülözésével vagy léböjtkúrával próbálnak megfelelni a saját böjtjüknek. Van esetleg a Kedves Olvasónak saját ötlete? Lemondás vagy önmegtartóztatás?


id. Pieter Bruegel: A farsang és a böjt harca, 1559, Bécs, Kunsthistorisches Museum

A farsang és a böjt ábrázolásának talán legismertebb példája idősebb Pieter Bruegel festménye. Farsang úr a kép előterében, bal oldalon egy hordón lovagol, kezében félig elfogyasztott disznónyárs. Magatartásával példát ad követőinek, akik válogatott süteményekkel, étkekkel áldoznak a dőzsölés oltárán. Zenélnek, táncolnak, a bőségben jól érzik magukat a farsangi menetben részt vevők. A háttérben két fogadó utal még a végtelennek tűnő mulatozásra.



Jobb oldalon ennek az ellentétét, a böjtölés vézna királyát látjuk silány trónján. Kezében jogarként egy hosszú péklapátot tart, amin két nyeszlett halacska van. Most csak ez jut. A böjt alakját szegényes ruházatú, rozzant parasztok sorakoznak. Ők is osztoznak királyuk szerény életmódjában, ők a szolid megadás testtartásával vonulnak engedelmesen. A böjti menet egy gótikus templomból indul ki, ahol a bejáratnál ábrázolt jelenet alapján egy hamvazószerdához kapcsolódó szertartás részesei lehetünk.



A két menet között amolyan átmenetként halárusok jelennek meg. Portékájukat lelkesen készítik elő. Hátrébb gyerekek játszanak, akiket nem hat meg a kétféle életmód összecsapása. A város közterén lévő kút mellett egy pár sétál a nézőnek háttal. Egy fáklyás bolond megvezeti őket, ami azt jelképezi, hogy tévúton járnak. A férfi övére tőr van tűzve, ez a nemiségre utal, a nőnél homokóra van, ez a mulandóság, a halál közeledtének szimbóluma.




Van még egy érdekes részlete a képnek. A kinagyított részlet a festmény bal alsó sarkában van, itt bűnös életű emberek kockáznak. Asztalukon látható a művész szignója és a dátum. Bruegel nem sok képét szignálta, ez ezért is kuriózum.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése